Mais de 80 anos de história

Em mais de 85 anos de história, a DAF Caminhões conquistou uma reputação por desenvolver, fabricar e vender equipamentos de transporte líderes em seu setor e por fazer a sua manutenção.

Tradicão:

daf-history-1936Em 1928, os irmãos Hub e Wim van Doorne criaram a base do que é atualmente a fabricante de caminhões de crescimento mais rápido na Europa. O que começou como um pequeno negócio de engenharia e uma oficina de ferreiro se transformou em uma empresa de fabricação de trailers em 1933.


Em 1949, o primeiro caminhão DAF foi produzido na fábrica de trailers. Um ano depois, uma nova fábrica de caminhões foi construída, e começaram a serem produzidos chassis de caminhão de 3, 5 e 6 toneladas. No começo, a empresa usou motores Hercules e Perkins, mas nos anos 1950, a DAF decidiu começar produzir seus próprios motores.

daf-history-1959Em 1959, a DAF foi uma das primeiras fabricantes de caminhão da Europa a aplicar turbo em motores diesel.

Em 1973, a DAF estava 10 anos à frente da concorrência europeia com a apresentação do turbo com intercooler, uma tecnologia que inicialmente atendia à demanda por motores mais potentes com menor consumo de combustível, mas que também posteriormente demonstrava ser indispensável para emitir gases menos poluentes.

Nos anos 1980, a DAF apresentou o ATi, Advanced Turbo intercooling (sistema de turbo com intercooler avançado), que reduziu o consumo de combustível e aumentou o desempenho do motor.

As inovações mais recentes da DAF em tecnologia de motores são o motor PACCAR MX de 12,9 litros e o motor PACCAR PR de 9,2 litros, dos quais todas as classificações estão também disponíveis na especificação Enhanced Environmental Vehicle (EEV, Veículo compatível com o meio ambiente), pioneira no setor. Como parte do programa híbrido global da PACCAR, a DAF desenvolveu um caminhão híbrido com base no LF45. O caminhão usa um sistema de acionamento a diesel/elétrico avançado.

daf-history-1994A DAF sempre foi líder em conforto. A empresa foi uma das primeiras a apresentar uma cabine basculante sobre o motor, que podia ser inclinada para fácil manutenção, enquanto o conceito Super Space Cab definiu novos padrões em tamanho e conforto. Em termos de design de chassi, a DAF conquistou uma excelente reputação por fornecer soluções inovadoras com dois, três ou quatro configurações de eixo para atender a uma ampla variedade de aplicações de transporte.

 

 Linha do Tempo - DAF Caminhões: 

  • 1928: Fundação da “Hub van Doorne Machinefabriek en Reparatie-inrichting” em Eindhoven.
  • 1933: Começo da fabricação de trailers.
  • 1949: Início da produção de veículos comerciais
  • 1955: Produção do 10.000º chassi de caminhão
  • 1957: Abertura da fábrica de motores DAF
  • 1958: Início de produção de eixos
  • 1959: Apresentação do 1º motor DAF equipado com turbo
  • 1964: Produção do 50.000º chassi de caminhão
  • 1965: Abertura da unidade de produção de cabines e eixos em Westerlo (Bélgica)
  • 1973: A DAF é a primeira fabricante de caminhões a apresentar um motor turbo com intercooler
  • 1979: Produção de trailers descontinuada
  • 1984: Produção do 250.000º caminhão
  • 1985: Apresentação do ATi, Advanced Turbo intercooling (sistema de turbo com intercooler avançado)
  • 1987: Apresentação da série 95
  • 1988: Prêmio “International Truck of the Year 1988” (Caminhão internacional do ano 1988) do DAF 95
  • 1994: Apresentação do primeiro Super Space Cab
  • 1996: A DAF Trucks se torna uma empresa da PACCAR Inc.
  • 1997: Apresentação da série DAF 95XF
  • 1998: Prêmio “International Truck of the Year 1998” (Caminhão internacional do ano 1998) do 95XF
  • 1999: Produção do 500.000º caminhão
  • 2001: Apresentação da nova série CF
  • 2001: Apresentação da nova série LF
  • 2002: Apresentação da nova série XF 
  • 2002: DAF LF é eleito como “International Truck of the Year 2002” (Caminhão internacional do ano 2002)
  • 2005: Apresentação do XF105
  • 2006: Apresentação dos modelos LF e CF Euro 4 e 5
  • 2006: XF105 recebe o prêmio “International Truck of the Year 2007” (Caminhão internacional do ano 2007)
  • 2007: Celebração dos 50 anos da produção de motores DAF
  • 2007: Enhanced Environmentally-friendly Vehicles (EEV, Veículos excepcionalmente compatíveis com o meio ambiente) da DAF
  • 2008: Abertura oficial do novo Centro de testes de motores da DAF pelo primeiro-ministro holandês Balkenende
  • 2009: Celebração dos 60 anos da produção de caminhões DAF
  • 2010: Toda a gama de motores disponível com a especificação EEV, um pioneirismo no setor
  • 2010: LF Hybrid entra em produção
  • 2011: Lançamento do programa ATe para eficiência de veículo aprimorada
  • 2011: 100.000º DAF LF fabricado
  • 2011: Produção do 2.000.000º eixo
  • 2013: Início da produção do DAF XF105 no Brasil
  • 2014: Lançamento da primeira caravana DAF Roda Brasil
  • 2014: Um ano de produção do DAF XF105 no Brasil
  • 2015: Lançamento do Motor 510cv para os caminhões DAF no Brasil
  • 2015: Início da produção do DAF CF85 no Brasil
  • 2016: Lançamento da segunda caravana DAF Roda Brasil em 19 cidades do país
  • 2016: DAF Caminhões Brasil: Eleita Marca e Associação de Marca de Caminhões do ano 2016 pela FENABRAVE
  • 2016: DAF Brasil é campeã do Prêmio PACCAR de Excelência em Segurança de 2015.
 

  • 1928 - Foundation

    Hub van Doorne starts his own business.

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    1928 - Foundation

    Hub van Doorne starts his own business.

    Descrição

    Hub van Doorne starts his own business, with financial assistance from Mr Huenges, director and owner of Coolen’s Brewery and Ice Factory: the Hub van Doorne Engineering Works and Repair Shop is a fact.

  • 1932 - Trailers

    The decision is taken to concentrate on the production of trailers and semi-trailers.

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    1932 - Trailers

    The decision is taken to concentrate on the production of trailers and semi-trailers.

    Descrição

    The decision is taken to concentrate on the production of trailers and semi-trailers. The name of the company is changed to ‘Van Doorne’s Aanhangwagenfabriek N.V.’, or D.A.F. for short.

  • 1933 - Lightweight

    Serveral revolutionary constructions are developed for...

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    1933 - Lightweight

    Serveral revolutionary constructions are developed for...

    Descrição

    For the production of trailers several revolutionary constructions are developed, such as a lightweight chassis, an automatic semi-trailer coupling system and a brake system.

  • 1935 - TRADO

    Together with Captain of artillery Van der Trappen of the Dutch army...

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    1935 - TRADO

    Together with Captain of artillery Van der Trappen of the Dutch army...

    Descrição

    Together with Captain of artillery Van der Trappen of the Dutch army, Hub van Doorne develops the TRADO construction, to convert a single driven rear axle into a double driven tandem axles. Many 4x2 army vehicles are retrofitted with the TRADO axle.

  • 1948 - Name change

    The name ‘Van Doorne’s Aanhangwagen Fabriek’ is changed into...

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    1948 - Name change

    The name ‘Van Doorne’s Aanhangwagen Fabriek’ is changed into...

    Descrição

    The name ‘Van Doorne’s Aanhangwagen Fabriek’ is changed into ‘Van Doorne’s Automobiel Fabriek’.

  • 1949 - Slider engine

    DAF produces a coach chassis with a slider engine....

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    1949 - Slider engine

    DAF produces a coach chassis with a slider engine....

    Descrição

    DAF produces a coach chassis with a slider engine.

  • 1949 - Truck chassis

    DAF presents its first two truck chassis to the press...

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    1949 - Truck chassis

    DAF presents its first two truck chassis to the press...

    Descrição

    DAF presents its first two truck chassis to the press: the A-30 (3 tonnes) and the A-50 (5 tonnes). The vehicles are characterized by a grille with seven chromium strips and form the basis for the forward control trucks (cab over engine).

  • 1950 - New truck factory

    The new DAF truck factory is opened...

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    1950 - New truck factory

    The new DAF truck factory is opened...

    Descrição

    The new DAF truck factory is opened. Stretching along Geldropseweg in Eindhoven, the new plant enables production to be increased to 10-12 trucks per week.

  • 1951 - Large militairy orders

    Large militairy orders for 4x4 and 6x4 trucks result in the development...

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    1951 - Large militairy orders

    Large militairy orders for 4x4 and 6x4 trucks result in the development...

    Descrição

    Large militairy orders for 4x4 and 6x4 trucks result in the development of various new vehicles: YA318, a 6x4 army truck.

  • 1952 - YA126

    YA126, a 4x4 multi-purpose army truck....

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    1952 - YA126

    YA126, a 4x4 multi-purpose army truck....

    Descrição

    In 1952 the YA126, a 4x4 multi-purpose army truck is taken into production

  • 1953 - YA328

    a 6x6 army truck is accomodated with a unique transmission...

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    1953 - YA328

    a 6x6 army truck is accomodated with a unique transmission...

    Descrição

    YA328, a 6x6 army truck is accommodated with a unique H-driven transmission. Each wheel has its own propeller shaft, located at the sides of the vehicle, parallel to the main chassis members.

  • 1955 - 1100/1300/1500

    Launch of the 1100/1300 and 1500 series...

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    1955 - 1100/1300/1500

    Launch of the 1100/1300 and 1500 series...

    Descrição

    Launch of the 1100/1300 and 1500 series. The grille now has six chromium strips.

  • 1955 - 10,000th chassis

    On 3 May, in the presence of all 2,500 employees...

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    1955 - 10,000th chassis

    On 3 May, in the presence of all 2,500 employees...

    Descrição

    On 3 May, in the presence of all 2,500 employees, the 10,000th truck chassis is delivered.

  • 1957 - DAF engine factory

    Opening of the DAF engine factory...

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    1957 - DAF engine factory

    Opening of the DAF engine factory...

    Descrição

    Opening of the DAF engine factory, for the license production of Leyland engines, followed later by DAF developed engines. The initial capacity is four engines per hour.

  • 1957 - 2000-series

    DAF presents a new series of heavy truck chassis...

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    1957 - 2000-series

    DAF presents a new series of heavy truck chassis...

    Descrição

    DAF presents a new series of heavy truck chassis, the 2000 series, with a 11,1 litre DAF built Leyland engine. It has a rear axle capacity of 10 tonnes - unique at the time.

  • 1957 - Bonneted chassis

    To meet the demand from specific market segments...

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    1957 - Bonneted chassis

    To meet the demand from specific market segments...

    Descrição

    To meet the demand from specific market segments, a bonneted chassis is launched (12 and 15 series).

  • 1958 - 1e passenger car

    The Van Doorne brothers realise one of their dreams...

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    1958 - 1e passenger car

    The Van Doorne brothers realise one of their dreams...

    Descrição

    The Van Doorne brothers realise one of their dreams: the production of a passenger car. The total number of ‘little DAFs’ with the famous Variomatic transmission adds up to some 800,000.

  • 1958 - Axle factory

    DAF starts the production of its own rear axles.

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    1958 - Axle factory

    DAF starts the production of its own rear axles.

    Descrição

    DAF starts the production of its own rear axles.

  • 1959 - DS575

    The DS575 was the first DAF turbo engine....

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    1959 - DS575

    The DS575 was the first DAF turbo engine....

    Descrição

    DS575: First DAF turbo engine. 5.75 litres. 122 kW/165 hp.

  • 1959 - New engines

    The 1100, 1300 and 1500 models are given a facelift...

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    1959 - New engines

    The 1100, 1300 and 1500 models are given a facelift...

    Descrição

    The 1100, 1300 and 1500 models are given a facelift, but they also benefit from new engines. The cab is completely redesigned, not only on the outside but inside as well.

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